Kaos ved avgang
Klokken 18.30 ankommer den nyervervede stoltheten «Scandinavian Star» Oslo havn denne fredagen før påske. Skipet kommer fra Frederikshavn. Det er travelt. Skipet skal tømmes for passasjerer og trailere før det skal tilbake til Danmark. Bak den blankpussede fasaden er det fullt kaos. Utålmodige, ferieklare passasjerer venter i bilene på brygga. I kveldsmørket går også en tidligere dømt brannstifter om bord.
Da skipet er tømt for passasjerer, går 383 mennesker om bord på den «nye» danskebåten.
Scandinavian Star til kai i Oslo noen dager før den fatale turen
Flere av de ansatte ser fram til en roligere tur til Danmark enn de er vant til på danskebåten. Mange av passasjerene er ferieklare familier eller idrettslag med ungdom på vei til turneringer.
Skipet som fire timer etter avreise skal bli utsatt for først en mindre brann, før en voldsom brann tar ufattelig mengder med menneskeliv, fremstår som rotete og kaotisk.
– Er dette cruisebåten jeg ble forespeilet?, forteller en passasjer i politiavhør. Han har tatt med familien på et skip han visste hadde seilt på cruise i Karibien og er skuffet og irritert.
Arvid Rusten fra Sykkylven reagerer med en gang på kaoset. Han og en kamerat har ansvaret for fem barn som skal på bordtennisturnering i Hirtshals. Før avgang får han tilbud om lugarer på nederste dekk, men nekter å sove så langt nede i båten. Det føles ikke trygt. Til slutt får han flyttet samtlige i reisefølget til lugarer i en annen korridor.
Arvid Rusten
Ved innsjekkingen flokker passasjerer seg rundt kvinnene som jobber i resepsjonen. Klagene strømmer inn. Mange av passasjerene har fått tildelt lugarer på den gamle «Sardinia Nova». «Scandinavian Star» er helt annerledes. Flere får feil lugar. Et reisefølge på ti får én lugar for lite. Terje Omestad, kameraten Kurt Evert Stenbakk og en de reiser sammen med, gir lugaren sin til andre. I resepsjonen jobbes det på spreng for å finne soveplasser til alle.
Flere reagerer på at skipet er i dårlig stand. I avhør beskriver de det som halvferdig og useriøst. Enkelte forteller at de humrer og rister på hodet når de går rundt i skipet som skal frakte dem over Skagerak.
En passasjer går en runde på skipet og snubler over et sikringsskap som står på vidt gap inne i casino-rommet. Det ser ikke trygt ut. Hvem som helst kan rote rundt i det. I gangen dypt nede i skipet er oppussingen ikke ferdig. Langs lugarene med nummer fra 200 og oppover, ligger det knust glass, bygningsavfall og papir på gulvet. Dørene til lugarene står vidåpne. På gulvene står materialer, dekkpapir og malingsspann.
Mannskapet er ifølge granskingsutvalgets rapport på dette tidspunktet voldsomt overarbeidet. Flere har jobbet opptil 18 timer i døgnet i dagene før dødens seilas.
Denne fredagen merker mannskapet virkelig tidspresset. Skipet er stappfullt. To dager før palmesøndag vil mange familier på bilferie til kontinentet. De lugarene som er klargjort er utsolgt. 383 passasjerer, 12 trailere og mer enn 50 personbiler skal om bord før skipets fastsatte avgangstid klokken 19.30.
Palekaia syder av aktivitet. Fordi skipet bare har akterport må trailerne rygges inn på bildekket. Det tar lang tid å få fylt opp «Scandinavian Stars» buk med biler.
Erik Mørk Andersen (foto: Privat)
Også danske Erik Mørk Andersen (37) reagerer på kaoset da han ringer hjem for siste gang fra kaien i Oslo. Han er hjelpemann for en trailersjåfør som har levert varer på Østlandet. Trailere er lidenskapen til mannen som fem ganger er dømt for brannstiftelser hjemme i Danmark.
På telefonen forteller den høye, tynne dansken kona Jette hvor dyrt det er å kjøpe en helt vanlig pølse i Norge, og at båten vil være fremme i Danmark lørdag morgen. Til slutt beskriver han hvordan det ser ut rundt ham, hvor kaotisk det er, og at den gigantiske danskebåten later til å være i svært dårlig forfatning.
- Nå kjører vi om bord i dødsfergen, sier han til henne, før han legger på.
«Uforsvarlig å seile ulykkesnatten» er den offentlige granskingens senere vurdering av tilstanden «Scandinavian Star» er i, der den fosset ut Oslofjorden med kurs mot Fredrikshavn, Danmark. Nå skal den tapte tiden hentes inn.
Et mannskap på 99 er hyret inn. De kommer fra ni forskjellige land. 90 av dem har mønstret på i løpet av de siste to ukene, 73 av dem er portugisere. De kjenner ikke «Scandinavian Star» og heller ikke hverandre. Mange snakker ikke engelsk. De sliter med å forstå hverandre. Flere av dem er heller ikke sjøfolk i det hele tatt.
Offiserene har jobbet sammen på den gamle danskebåten «Holger Danske». En annen gruppe har seilt med skipet i Karibien, da det var eid av Sea Escape. Den store gruppen er de nyansatte portugiserne. Ennå har de ikke fått instruksjon og trening i vital sikkerhet, langt mindre fullskala brann- og livbåtøvelse.
Sikkerhetsplanen om bord, som angir hvert enkelt besetningsmedlems plass og oppgave i en nødsituasjon, har de arvet fra de forrige eierne av skipet. Den er basert på et mannskap på 273 - nesten tre ganger så mange som nå jobber på skipet.
Kaptein Hugo Larsen
Heller ikke kapteinen har vært lenge om bord. Hugo Larsen har mønstret på 12 dager tidligere og har tenkt at det tekniske og sikkerhetsutstyret var i orden, men reagert på at skipet fremdeles ser ut til å være under oppussing.
- Denne båten er ikke seilingsklar til 30. mars, sa han til direktør Ole B. Hansen, ifølge boken «Kapteinen».
Da Hansen forklarte seg under Sjøforklaringen, avviste han imidlertid bestemt at noen advarte ham mot å sette «Scandinavian Star» i drift.
Direktør Hansen og pengemann og reder Henrik Johansen hadde dårlig tid. De konkurrerte knallhardt på ruten mellom Oslo og Fredrikshavn, og hadde brukt skipet «Sardinia Nova», men nå var kontrakten gått ut. De risikerte å stå uten skip om ikke «Scandinavian Star» ble klart omtrent så snart det ankom Europa.
Direktør Ole B. Hansen
Skipet hadde ifølge papirene blitt overtatt av Johansen og Hansen 30. mars – åtte dager før katastrofen. I ettertid skal det vise seg at det var en tredje person som fortsatt sto oppført som «managing owner» i skipsregisteret på Bahamas: Dansk-amerikanske Niels-Erik Lund. Han representerte selgeren «Sea Escape» - som fortsatt var registrert som eier av skipet 6. april. Etter brannen skal Lund aldri bli avhørt av politiet og selskapet «Sea Escape» skal aldri bli en del av rettsoppgjøret i Danmark.
Bare fem dager før brannen har bookingavdelingens seks ansatte i stolt glede ønsket den 141 meter lange «Scandinavian Star» velkommen for første gang til Oslo. I alle år har den vesle Da-No Linjen vært fergetrafikkens stebarn.
Etter 28 år med nedslitte «Holger Danske» og fem måneder med den innchartrede «Sardinia Nova», ser de fram til å ta opp konkurransen med DFDS og Stena Line med et nyinnkjøpt 1000-passasjerers cruiseskip.
Da skipet er klart til å gå fra land, har mannskapet talt 383 passasjerer om bord. Én av dem skal bli mistenkt for den største mordbrannen i skandinavisk historie.