Velg kapittel
Scandinavian Star
  1. 14:00
  2. Paragraf
  3. Paragraf
  4. Paragraf
  5. Paragraf
  6. Paragraf
  7. Paragraf
  8. 08:30

Mysteriet ved lugar 315

Klokken er litt over 14 lørdag ettermiddag. På det blanke havet er «Scandinavian Star» under slep til Lysekil tett fulgt av redningsbåter og helikoptre. Det sotete, slitne brannlaget fra Gøteborgs Brandforsvar som grytidlig ble heist ned på dekk fra helikopteret til det svenske forsvaret, har fått avløsning. Den nå pensjonerte brannmesteren Ingvar Brynfors velger å bli om bord og lede troppene videre.

Det som skjer videre har preget hans syn på «Scandinavian Star»-saken i 23 år. Brannmannskapene kan endelig bevege seg mot styrbord side av resepsjonsområdet på femte dekk der det kommer en voldsom varme opp fra trappeløpet. Det er så varmt at det er umulig å gå rett på brannen ovenfra.

– Vi forsøker å bekjempe den via en annen inngang nede i skipet. Det er så varmt at når de åpner døren inn til den brennende gangen går det bare noen sekunder før glasset i beskyttelsesmaskene til brannmannskapene blir svarte. Det krakelerer, så varmt er det. Glasset skal tåle 600 grader, sier Brynfors.

Ingvar Brynfors: - Et helvete på havet

Ingvar Brynfors: - Et helvete på havet. Video: Øystein Larsen-Vonstett Foto: Olle Wennström

Røykdykkerne spyler vann i bare noen sekunder om gangen før de må trekke seg tilbake. Flammene tar også fatt i mannskapenes brannsikre dresser. De skal tåle «alt», men i kampen som kjempes nede i fjerde etasje på fergen, holder det ikke. Røykdykkerne må spyles når de trekker seg tilbake i brennende drakter.

Mysteriet starter rundt klokken 02.15 om natten. De er fem som sover i de fire sengene på lugar 315, i den såkalte 300-korridoren i fjerde etasje. Brått blir en av kvinnene lys våken: Det lukter røyk! Det brenner! De er to søstre med sine menn og den 12 år gamle sønnen til den yngste av kvinnene. I løpet av sekunder er de ute av lugardøren. De tar høyre i korridoren og rømmer ut gjennom tykk, grå røyk. De kan knapt se mer enn en meter fremfor seg. På en trappeavsats besvimer både kvinnen (40) og samboeren. Det er hun som kommer til seg selv først og får liv i samboeren. Sammen kommer de seg ut på dekk.

Oslo-familien tok ikke med seg sengene da de flyktet ut av lugar 315 om natten, under den første brannen. Hvorfor er da lugaren tom for senger på bildet som er tatt etter brannen? Og hvorfor ser man på andre bilder fire utbrente senger i korridoren? Et av sengevrakene står rett under et bøyd oljerør i gangen der man vet at brannen på merkelig vis kom voldsomt tilbake mange timer etter dødsbrannen? Skumplast brenner godt. Tente noen på sengene lenge etter at den mistenkte pyromanen var død?

  • Slik så lugar 315 ut før brannen
  • Samme lugar etter brannen - nå er det ingen senger her.

Bare tanken er til å få frysninger av: Hvis den nye brannen er en selvstendig antent brann, går det fortsatt en brannstifter fri etter «Scandinavian Star»-katastrofen. For danske Erik Mørk Andersen, den eneste mistenkte i saken, kan umulig ha tent på i denne korridoren. Han døde selv i brannen som Oslo-kvinnen og hennes familie så vidt overlevde.

- Jeg har tenkt mye på det. Mens vi lå på sykehus hørte vi at brannen tok seg opp da fergen ble slept inn til Lysekil. Så fikk vi høre at en pyroman hadde tent på. Senere ble det snakk om forsikringssvindel. Det tenkte vi også på. Det var så rart med alle brannene, sier Oslo-kvinnen.

Hun legger ikke skjul på at årene etter den dramatiske opplevelsen dypt nede i skipet, satte spor.

- Men vi var fem som reiste og fem som kom hjem. Av hensyn til alle som ikke var så heldige, er det viktig at man kommer til bunns i hva som egentlig skjedde. Vi har aldri slått oss til ro med forklaringen om den ene pyromanen, sier 63-åringen.

Teori: Slik kan brannen ha blitt påtent

Teori: Slik kan brannen ha blitt påtent. Video: Benjamin Ree

14 av 24 passasjerer i de syv lugarene i 300-korridoren, dør av gassene i brannen som raser om natten. I lugarene som ligger på styrbord (høyre) side av øvre bildekk, hører hverken passasjerene på 315 eller 317 noen brannalarm.

Michael Schildger på 317 hører først noe som ligner regn på et bølgeblikktak der han ligger i sengen.

Så bråvåkner han: Det han hører er lyden av flammer som kryper inn i korridoren utenfor lugaren hans.

Slik var hans dramatiske flukt

Slik var hans dramatiske flukt. Video: Kristoffer Kumar, Oslo Brannvesen

Bente Schjøtt, som han deler lugar med, er allerede ute av sengen, roper at det brenner og løper mot døren.

Utenfor møter de en svart vegg av røyk. Til venstre ser de et intenst gulskjær, før de må smelle igjen døren.

Det er bare tre timer siden Schildger, samboer Charlotte Nørgaard Jensen og Bente Schjøtt gikk ned til lugaren sin gjennom den 90 centimeter brede korridoren, uten at de la merke til noe uvanlig.

Nå står de i lugaren i bare undertøyet, og Schildger sier de må ta teppene av sengene og hive dem i dusjen. Der væter de dem, før de pakker dem rundt seg selv.

Før de går ut i den røykfylte korridoren tar de hverandre i hendene og bestemmer seg for ikke å slippe.

Det står ingen senger langs veggen i den smale, kullsvarte korridoren de flykter gjennom. Den kraftige røyken stikker i øynene og i halsen. De tre holder pusten så lenge de klarer.

Ved enden av korridoren, går de gjennom en branndør og kommer til en trapp. De møter en av mannskapet. Han har et brannslukkingsapparat i hånden.

- I’ts just a small fire, sier han, ifølge Michael Schildger, før han åpner døren til korridoren de nettopp har løpt gjennom og utbryter:

- Oh my God!

Over dem i trappegangen er røyken like tykk som i korridoren de nettopp var i. På vei nedover i båten åpner de døren til bildekket, og ser at det ligger et tykt teppe av røyk der også. Gjennom mannskapets korridor kommer de seg ut i den kalde natteluften på dekk og i sikkerhet.

Der ute på skipsdekket står passasjerer som har kommet seg ut og skjuler ansiktet i fuktig tøy, for å beskytte seg mot den giftige røyken som siver ut på dekk. Mange er tynnkledde, de har løpt fra flammene i undertøyet. Det er 4 iskalde grader i luften der ute på havet. De frykter flammene som stadig kommer nærmere. Flere forteller i avhør at de vurderer å hoppe på sjøen.

Terje Omestad

Terje Omestad på dekk

Mellom klokken 03 og 03.10 senkes de første livbåtene ned langs skutesiden. Livbåtene er i varierende stand. Et par av dem mangler bunnpropp. Flere av motorene er defekte.

Skip i området er varslet om dramaet som utspiller seg i mørket utenfor svenskekysten. De har kjørt for full maskin mot den brennende fergen som lyser opp nattehimmelen. De ser det på lang avstand. Nå ligger det minst syv skip rundt «Scandinavian Star» og tar i mot passasjerer og mannskap. Blant dem er frakteskipet «Radnes» og fergen «Stena Saga», som tar dem med til Sandefjord.

Flammene slår ut av skipet. Dramaet som utspiller seg på det nesten blikkstille havet, er intenst. Klokken 03.20 anroper «Scandinavian Stars» kaptein Hugo Larsen «Stena Saga». Han har bestemt seg for å evakuere. Hansen mener forholdene gjør det umulig å oppholde seg lenger på skipets kommandobro.

Sammen med blant andre sjefsmaskinist Heinz Steinhauser og sjefselektrikeren ombord, går Hugo Larsen i livbåten. Når offiserene forlater skipet står fortsatt flere titalls passasjerer igjen på dekk. Ingen vet hva som skjuler seg av døde og levende inne i korridorene.

Brannfolk senkes ned fra helikopter

Brannmannskaper fra Gøteborgs Brandforsvar senkes ned fra helikopter

Lørdag morgen klokken 05.30 blir brannsjef Ingvar Brynfors og mannskapet fra Gøteborgs Brandforsvar heist ned på det brennende skipet. De er det første brannlaget som ankommer.

– Vi fløy utover havet i helikopter og så skipet på lang avstand. Det så ut som en soloppgang fra vest, sier Brynfors.

I løpet av den neste timen kommer også «Scandinavian Stars» maskinsjef og sjefselektriker tilbake fra «Stena Saga». Der har de oppholdt seg et par timer. Et helikopter tar dem tilbake til katastrofefergen. De kjenner «Scandinavian Star». Brannmannskapene trenger hjelp der de slåss mot kraftige branner.

Ved 08.30-tiden hentes også kaptein Hugo Larsen og 3.maskinisten tilbake til båten. Larsen tar plass på broen og får én oppgave: «Scandinavian Star» lener seg over mot styrbord side. Han skal holde øye med instrumentene som måler skipets slagside.

Brannsjef Brynfors reagerer etter hvert på mannskapets opptreden, og truer med å kaste en av dem på sjøen

Truet med å kaste elektriker på sjøen

Truet med å kaste elektriker på sjøen. Video: Øystein Larsen-Vonstett

Røykdykkerne går først inn i områdene som ikke er utbrent. Å gå rett på flammehavet i håp om å finne noen som har overlevd mer enn tre timers voldsom brann, er nytteløst.

Rett før klokken ni er slagsiden på Scandinavian Star på 8-10 grader, det ligger vann høyt oppe i båten.

Havet er blikk stille. Lederne om bord vurderer det som trygt å senke akterporten. De vil ha en enkel fluktvei for brannmannskapene. Det er også behov for slokningsutstyr. Lennart Nordgren, kapteinen på «Stena Saga», er med på diskusjonen. Han ligger nærmest den brennende fergen.

Sammen med maskinsjefen går Ingvar Brynfors ned på dekk. Akterporten blir senket. Til tross for mange timer med brann om bord, fungerer hydraulikksystemet som brukes når porten heves og senkes, tilsynelatende normalt.

Scandinavian Star med åpen akterport

Akterporten sto oppe helt til skipet la til kai

Akterporten blir stående oppe helt til skipet legger til kai i Lysekil klokken 21.17 på lørdagskvelden.

Brannmannskapene kjemper mot voldsom branner flere steder i skipets femte og sjette etasje. De deles i grupper og angriper fra flere kanter.

Det er noe med proporsjonene mellom brennbart materiale og ødeleggelsene i denne gangen som forvirrer brannekspertene. Veggene i skipkorridoren består at asbestplater som er kledd med plastlaminat. Utenpå er de dekket av tynne lag melamin. På gulvet ligger et tynt teppe. I taket beskyttes rør og ledninger av brannsikre asbestplater.

I en 90cm bred fergekorridor kan det bare brenne i en begrenset periode fordi det bare finnes en viss mengde brennbart materiale og det brenner opp.

Branneksperter tror brannen om natten kan ha hatt næring til å brenne i 8-15 minutter på hvert sted før alt er utbrent. I 300-korridoren synker deretter temperaturen i 12 timer før det igjen brenner voldsomt. Denne gang rett under et bøyd rør der det har rent ut olje.

Hva som fører til at hydraulikkrøret bøyer seg, er et av «Scandinavian Stars» store mysterier. Utvider røret seg på grunn av varmen fra brannen om natten og trekker seg sammen når det blir kaldere igjen slik at koblingen løsner? Eller blir det bøyd av menneskehånd engang utpå formiddagen mens skipet slepes til Lysekil, mange timer etter at den eneste mistenkte i saken, Erik Mørk Andersen, er død?

Den siste teorien er uhyggelig. Det er trolig den politiet nå vil teste ut for å finne svaret en gang for alle.